onsdag, juli 16, 2008

Dag 2- Sammanfattning

Eftersom det tar sån ofantligt lång tid att ladda upp alla bilder för dagen får ni nöja er med de i detta inlägg så länge.

Denna dag började tyvärr inte på bästa sätt. Johanna kände sig hängig och eftersom vi inte riskera något inför morgondagens bussresa stannade hon i rummet för att vila på förmiddagen. Jag tog mig dock ner på stan för att titta runt lite.

På väg ner på stan gick jag in lite bland villaområdena precis där vi bor. Jag tycker engelska villaområden är fascinerande på något sätt. De mörka stenfasaderna och de små trädgårdarna ser bara så härligt pittoreskt ut på något sätt. En upplevelse i sig helt enkelt.

Calton Hill
Jag gick längs Leith Walk går rakt in i centrum och där den tar slut såg jag något som verkade intressant. Det var en kulle med lite byggnader på som jag tänkte jag lika gärna kunde gå upp på. Jag hade inte läst något om den innan men det finns ju intressant historia överallt i Edinburgh så varför inte uppe på denna kulle?


Efter en ganska jobbig uppförsbacke kom jag upp på kullen och herre min skapare vilken fantastisk utsikt det var därifrån! Man kunde nästan se 360 grader runt Edinburgh. Uppe på kullen blåste det på vissa ställen riktigt mycket. Det var nästan så det var jobbigt att vara på de ställena.




Förutom utsikten fanns det en del att se på själva kullen. Bland annat fanns där "The Nelson Monument" och "The National Monument". Det fanns även ett observatorium som tyvärr var stängt. Nelson-monumentet kunde man gå upp i men det väntade jag med tills Johanna kan vara med.

Centrum

Från Calton Hill var det inte långt till centrum. Jag gick omkring där ett tag, gick in i några köpcentrum och köpte en karta. Vid det här laget hade klockan passerat lurre så jag började gå dit vi bor och köpte lunch med mig på vägen.

Resten av dagen

Efter lunch tog vi det lungt på rummet ett tag. På huset mittemot vårat höll några snubbar på att lägga nytt tak. Det såg inte alls särskilt säkert ut för de jobbade helt utan skyddsrep. Däremot hade de satt upp skivor på byggnadsställningen i anslutning till taket som vi antog var till för att fånga upp någon som ramlade.

Efter att ha tagit det lugnt ett tag var Johanna redo att följa med på stan. Vi behövde köpa regnjacka inför morgondagens resa eftersom vi inte var smarta nog att ta med hemifrån. I köpcentret där vi köpte regnjackan fanns ett ställe som sålde riktigt god smoothies.



Under vår tur i centrum letade vi också efter platsen där bussen för turerna vi ska åka på går ifrån. Vårt letande förde oss ganska nära Edinburgh Castle som ser riktigt mäktigt ut. Vi ska upp dit på lördag eller måndag och det är något jag ser fram emot.

Efter att ha hittat platsen bussen går ifrån och köpt regnjacka gick vi tillbaka till rummet och vilade ytterligare lite innan middagen.

Jag har redan skrivit vad det blev för middag men det är värt att nämna igen för det var verkligen gott. Bara några hundra meter från där vi bor finns en indisk restaurang. Vi var först lite skeptiska till att gå in för det såg lite småskabbigt ut utifrån men tog mod till oss och gick in. Vi tog bägge varsin Chicken tikka och jag blev imponerad av hur gått det var. Det smakade minst lika bra som jag mindes samma rätt var i Indien.

Mätta och belåtna gick vi sen tillbaka dit vi bor för att vila inför morgondagen.

Imorgon är det nämligen heldags busstur till bland annat Loch Ness som gäller. Jag är milt uttryckt tokladdad inför den. Det blir en heldags resa som börjar 8.15 och slutar först vid 20. Det är fler stopp än Loch Ness och är ni nyfikna kan ni läsa mer här.

Övrigt
Jag måste bara nämna att James och Dora som driver Crioch Guest House är riktigt trevliga och vi får riktigt bra service här. Inför resan imorgon t ex fixar de en kylbox med lite frukost i så vi får något att äta eftersom vi åker härifrån tidigare än de serverar frukost. Man får dessutom bestämma vad man vill ha till frukost. Det finns mackorm yoghurt och fruktsallad men vill man kan få en traditionell engelsk frukost med korv, bacon, tomat, vita bönor, champinjoner och tomat. Det ska jag äta på fredag. Men en sån frukost blir man inte hungrig på bra länge.

Den här brittiska trevligheten kan dock bli lite för mycket ibland. Som svensk är man inte van med vissa hövlighetriter. Att de t ex säger "Nice talking to you Rickard" trots att man pratat flera gånger innan känns då ovant och onödigt för mig. Jag behöver då ingen bekräftelse varje gång på att det var trevligt att prata med mig. Sen gör ibland jag misstaget att svara med flera ord på frågan "How are you?". Det enda de vill höra är "Good, what about you?" men ibland kan jag svara att det är bra men lite blåsigt och kallt och för de som frågar av ren artighet blir det bara jobbigt.

När man reser till andra länder inser man hur rent och städat vi har det i Sverige. Edinburgh är väl inget skräpig stad men det är ändå inte i närheten av lika rent som i Sverige. Underhållet av trotoarer är sämre, olika saker som t ex papperskorgar ser gamla och skabbiga ut och byggnaderna är ofta mörka och ser skitiga ut. Just därför är det lustigt att se hur fräscha matbutiker de har. Det är inte bara inredningen och ordningen som är fräsch utan maten är det också. Massa engelska varor som kött, kyckling, frukt och grönsaker. Det finns också mycket färdig mat, t ex pasta, olika såser och andra tillbehör, som ser riktigt goda ut. Inte som de färdiga snusksåserna på tetra vi har i Sverige utan fräscha färska såser jag lätt skulle kunna köpa utan att skämmas.

Nu får det vara nog för ikväll. Jag ska nu duscha och sen sova så man är någolunda utvilad inför morgondagens busstur.

Inga kommentarer: