torsdag, juli 17, 2008

Dag 3- Sammanfattning

Man kan inte direkt säga att den här resan börjat på bästa möjliga sett. Johanna har varit dålig igår och idag. Igår betydde det inte mer än att jag fick gå runt lite själv men idag betydde det tyvärr att vi fick avstå en av de bussresor vi planerat att åka på. Några pengar tillbaka eller att boka om var det inte tal om utan vi fick snällt köpa nya biljetter och åka turen på måndag istället.


Medans Johanna stannade på rummet och vilade gick jag ner till centrum själv på förmiddagen. Jag gick upp mot Edinburgh Castle längs The Royal Mile och på lite avstickare för att se vad som fanns där. Man kan snabbt konstatera att det finna väääldigt mycket kyrkor i Edinburgh. Den på bilden heter St Giles Cathedral och ligger längs The Royal Mile.

Efter att ha gått mig trött i benen köpte jag lunch och gick tillbaka dit vi bor. Totalt hade jag vid det här laget gått över 12km! Efter lunch bestämde vi oss för att det var bäst att Johanna besökte en läkare för att få reda på om det var något särskilt som gjorde hon mådde dåligt. Läkaren höll till bara några hundra meter från där vi bor och eftersom de fått en avbokning fick Johanna en tid senare på eftermiddagen.


Calton Hill sett från Nelsonmonumentet.

I väntan på läkartiden tog jag mig ännu en tur ner till centrum, med buss denna gång för att inte få mer ont i benen än nödvändigt. Där började jag med att gå upp på Calton Hill igen för att gå upp i Nelsonmonumentet. Egentligen skulle jag och Johanna gjort det tillsammans men eftersom vi nu bara har 1 dag (förutom bussresorna) kvar i Edinburgh gjorde jag det själv. Vi kommer ändå få svårt att hinna allt vi vill besöka på 1 dag.

Uppe i Nelsonmonumentet var det 360 grader helt oblockerad utsikt över Edinburgh. Otroligt vackert! 143 trappsteg var det upp och sen ner i Nelsonmonumentet.


Old Calton Cemetery.

Alldeles nedanför Calton Hill låg en kyrkogård med gamla gravar. Där låg massa, som jag förstod det, gamla kända människor. Tyvärr kände jag inte igen så många namn och definitivt inte vad de gjort.

Kyrkogården i sig var så där härligt spöklik med gamla ibland sneda stenar. Helt klart inget ställe man vill vara på på natten.



The Scott Monument.

Jag tyckte 143 trappsteg upp för Nelsonmonumentet var mycket men på min tur genom centrum hittade jag något värre. I The Scott Monument man också kan gå upp i är det 287 steg till toppen. Jag avstod dock detta idag och sparar tills jag och Johanna kan gå upp dit tillsammans. Hade dessutom ont om tid eftersom jag skulle tillbaka till Johannas läkarbesök.

Tillbaka i Leith där vi bor besökte vi läkaren. Han kunde inte ge något exakt besked men trodde på antingen njursten eller något virus. Imorgon bitti ska Johanna dit igen för att ta ett blodprov som hon får svar på först på måndag nästa vecka.

När läkarbesöket var klart gick vi tillbaka till rummet där vi vilade lite och planerade vad vi skulle äta till middag. Först var förslaget att köpa något att ta med tillbaka dit vi bor eftersom Johanna inte visste hur magen skulle reagera på mat men efter att konsulterat vår värd bestämde vi oss för att gå till en pub där de skulle servera god mat. På The Compass, som stället hette, serverade de mest fisk och skaldjur. Jag kände det skulle vara gott med lite musslor till förrätt vilket det också vara. Däremot var det betydligt mer musslor än jag räknat med. Även varmrätten var riktigt god. Johanna tog lax med hollandaisesås, grön sparris och färskpotatis. Jag åt havsabborre med vitlöksolja, tomatchilisås och friterad potatis.

Behagligt mätta gick vi sen till en mataffär och köpte lite proviant till imorgon och sen till vårt rum. Medans jag skriver detta ligger Johanna bredvid och sover. Jag ska också sova om en liten stund.

Imorgon
Direkt efter Johanna lämnat blodprovet imorgon ska vi förhoppningsvis åka på en busstur. Denna gång till bland annat Rosslyn Chapel som blivit extra känt genom boken/filmen Da Vinci koden. I skrivande stund mår Johanna bra och har vi tur håller det till imorgon och sen resten av vår vistelse här. Vill ni läsa mer om vart turen imorgon tar oss kan ni läsa om det här.

Eftersom läkarbesöket gör morgonen lite stressig får jag tyvärr avstå den engelska frukosten jag laddat inför och istället äta vanlig kontinental frukost. Men ni behöver inte oroa er, på lördag ska jag ha en engelsk frukost!

Till sist

När jag gick omkring i centrum idag kom det fram en tjej som var någon slags nunna. Hon var så trevlig och snäll (inte snygg) att jag inte hade samvete att säga nej till att ge ett litet bidrag. Jag gav henne 2.40 pund och som tack för min generositet fick jag välja en gåva. Antingen var det någon slags munkrock på cd eller en bok. Det fick bli en bok som handlade "självupptäckelse" vilket lät som något jag kunde behöva. För att direkt reda ut frågetecken är andlig självupptäckelse den handlar om och inte fysisk.

Till allra sist
Jag vet inte om det gäller hela Scotland men här i Edinburgh går de flesta hundar runt utan koppel. Först såg vi det bara i en park och då kändes det inte så anmärkningsvärt men efter några turer i centrum kan jag konstatera att det är samma sak där. Förutom att hundarna går lösa verkar många ägare inte bry sig att plocka upp hundbajs. Det ligger betydligt mer hundbajs på gator och trottoarer än man är man att se i Sverige. När jag var på väg dit vi bor för att äta lunch kom det en lös hund springande, den ställde sig sen och helt sonika och bajsade på vägen vilket ägarna inte visade så mycket intresse att ta hand om. Känns inte helt trevligt tycker jag...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag antar att du inte varit i Paris? Där du... /Hundpåsen